Sunday, May 31, 2009

Ulamak pimpinan Dunia Akhirat


"Siapa yang dikatakan Ulama? Siapa yang beri dia pangkat Ulama?” pertanyaan begini sering timbul.

“Kalau kita nak lantik Ulama sebagai ketua, apa kriteria yang menentukan seseorang itu Ulama atau tidak?” soalan dikaitkan pula dengan perjawatan dan perlantikan.

Kita semua tahu Ulamak adalah pewaris nabi. Nabi SAW sendiri mengetahui diakhir zaman ramai Ulamak lesu, keraterianya tidak setanding ulamak dahulu Mujtahid, muhaddis..Tapi Nabi SAW tetap mengatakan Ulamak adalah pewaris Nabi tanpa nabi meletakkan syarat Mujtahid, Muhaddis Allamah dsb. Di Zaman ini dimana kita nak mencari Ulamak yang betul-betul sebagai ulamak silam..


RASULULLAH, ABU BAKAR SEBAGAI PEMIMPIN

Kita melihat Kesempurnaan kepimpinan islam dalam sirah, bermula daripada Rasulullah SAW, manusia yang paling agung ketahap yang dari masa ke semasa semakin kebawah, yang kemudiannya adalah sahabat-sahabat seterusnya Tabien Tabie Tabieen dan ulamak Mujtahid Mutlak, Mujtahid Fatwa, Mujtahid Mazhab, dan seterusnya hingga kehari ini apa yang kita lihat..Namun panduanya tetap Ulamak ialah pewaris nabi-nabi.

Kita menerima hakikat kelesuan Ulamak..dan memang itulah yang telah disebutkan oleh Nabi SAW. Namun Nabi SAW dan para sahabatnya telah mengajar segala-galanya untuk panduan kita pada hari ini.


PAKAR STRATEGI MEMBANTU NABI WALAU RAMAI DIKALANGAN MEREKA TIDAK MEMIMPIN

Lihat dalam sirah walaupun nabi pemimpin mendapat wahyu, nabi bermusyawarah. Didalam musyawarah kita lihat bagaimana nabi menggunakan kebijaksanaan para-para sahabat yang lain agar kelihatan lengkap melengkapi diantara satu sama lain. Kita lihat sahabat seperti Salman Al Farisi dan yang lainnya yang bijak dalam soalan strategi peperangan berperanan dalam Musyarah yang dibentuk oleh nabi SAW. Walaupun Salman dan yang seumpamanya ini bijak dan hebat disisi nabi SAW dan Salman pernah dakui oleh nabi sebagai sebahagian "Aali baiti" Salman dan sahabat yang seumpanya tidak pernah terfikir untuk menggantikan nabi dalam soal kepimpinan.Begitu juga Khalid Alwalid ( Pakar Peperangan ). Didalam peperangan Mu'tah pemimpin diberi kepada orang lain dahulu (Zaid, Jaafar dan Abdullah ar ruwahah) walau khalid seorang yang sangat hebat dan berpengalaman dalam soal strategi peperangan. Bahkan kita lihat selepas wafat Nabi SAW nabi tidak memilih Salman sebagai khalifah tetapi nabi pilih Abu Bakar ra.

Siapa Abu bakar ra ? Sudah tentu kita semua menjawab orang yang sangat memahami Islam. Abu Bakar mendahului sahabat yang lain dalam soal kewafatan Nabi SAW. Abu Bakar mendahului sebahagian sahabat yang lain dalam soal memerangi murtad. kan nabi bersabda "Kalau ditimbang iman Abu Bakar dengan Iman seluruh umat ini nescaya berat timbangan iman Abu bakar ra."Kesimpulannya nabi mengajar kita agar semua golongan, Pakar strategi, Aktivis bawahan menyumbang kebangkitan islam hatta di zaman nabi sendiri dan sejarah tidak pernah menafikan peranan mereka. Di sinilah terbentuknya kehebatan islam. Pun begitu nabi terus memimpin..kerana ada dikalangan mereka terkilau dengan kebendaan ( peristiwa uhud ), merasa bangga dengan jumlah yang ramai,kelengkapan yang hebat ( peristiwa Hunain ).Justeru itu disinilah sebenar peranan Nabi SAW dan para alim ulamak.

TAQWA DAN HIKMAH YANG MEMIMPIN

Kesimpulannya yang diletakkan oleh Islam orang yang paling layak memimpin orang paling hampir dengan tuhan ( Al Quraan dan Sunnah )dan dengan kefahaman yang mendalam ini ( Faqih ) dia dikurniakan "hikmah" daripada Allah.Zaman ini siapakah mereka kalau bukan Ulamak..

THALUT SEBAGAI PEMIMPIN

Walaupun Thalut bukan nabi tetapi tapi tanda kepimpinannya ialah Tabut (jejak peninggalan nabi Musa dan Harun as) yakni orang yang sangat hampir dengan nabi-nabi. Hikmah (kebijaksanaan) thalut terlihat dalam siri peperangan menentang jalut sebagaimana diceritakan dalam Al Quraan. Maknanya pemimpin beginilah yang dikehendaki dalam Islam.

INGAT PIMPANAN ISLAM BUKAN HANYA SETAKAT DI DUNIA BAHKAN DUNIA DAN AKHIRAT.

Saudara-saudara..Saya sendiri merasakan tidak layak memimpin..Siapa kita ? Saya merasakan diri sendiri dan keluarga tidak tentu lagi apakah nasib kita diakhirat..Bagaimana nak dibebani dengan membawa bebanan masyarakat yang dipimpin ?Ingat pimpinan islam bukan hanya membicarakan soal pembangunan dunia dan material semata-mata tetapi nak menyelamatkan manusia dari neraka Allah swt..Inilah matlamat utama kepimpinan islam. Kerana itu saya merasakan hanya para alim ulamak yang mampu memimpin manusia. Pun begitu kita tidaklah menolak soal kebendaan. Justeru itulah Ulamak perlu dibantu. Kalau Nabi saw sendiri dibantu oleh sahabat2nya yang pakar didalam bidang lain,lebih-lebih lagi para ulamak, terutamanya ulamak zaman kini. Kita saling bantu membantu.Untuk memahami lihatlah kata-kata pesuruhjaya kami :

Umumnya kita menyatakan bahawa kita hanya menawar diri untuk dipilih, bukan mendesak ahli untuk memilih kita. Sifat ini adalah suatu sifat yang sangat tidak terpuji; kerana jawatan bukanlah sesuatu yang menjadi kebanggaan apatah lagi untuk merasa terhormat dengan jawatan yang disandang.

Menyedari bahawa jawatan adalah amanah besar yang terpaksa dipikul di dunia, dan ia terpaksa pula menjawab dihadapan Allah di hari akhirat, maka selayaknya seseorang itu menangis dengan jawatan yang dipegangnya. Bukan menangisi bila ia tidak dipilih; bahkan kalaulah kita menyedari betapa beratnya amanah ini, nescaya kita akan mengucapkan 'terima kasih' kepada sahabat yang tidak memilihnya, kerana mereka telah menolong meringankan kita di hadapan Allah di akhirat.

Mari kita meneliti pesanan Rasulullah s.a.w. kepada Abu Zar al-Ghifari yang datang memohon jawatan kepada Rasulullah s.a.w.;

"Wahai Abu Zar, kamu lemah sedangkan jawatan yang kamu minta ini adalah amanah. Dan dengannya (jawatan) kelak di hari akhirat kamu akan menyesal dan dukacita; melainkan kamu ambil kerana kamu layak memikulnya, dan kamu tunaikan pula amanah itu."

Abu Zar adalah sahabat nabi yang pernah pengsan kerana takutkan Allah, jauh berbeza dengan kita hari ini.

Sabdanya lagi: "Mana-mana pemimpin yang mengkhianati rakyatnya, maka ia di dalam neraka." (Riwayat Tabrani)

Sebenarnya terlalu banyak hadis yang sangat menggerunkan bagi orang yang memikul amanah, namun dikhuatiri akan tiada orang yang sanggup menerima jawatan yang diamanahkan kepadanya, maka memadailah dengan peringatan ini, menyebabkan ia takut untuk menerima jawatan yang diberi.

antara menerima dan menolak amanah memimpin

Lalu ada yang bertanya kalau demikian, apakah kita harus biarkan jawatan disandang oleh orang yang tidak layak untuk menguruskan organisasi parti kita. Kita melihat tidak timbul soal tidak layak, kerana semua pendokong kepimpinan yang ada adalah mereka yang sangat layak memikulnya.

Kita hanya memilih yang terbaik dari yang baik-baik, kerana itu sifat yang ada kepada kita adalah tidak melampau dalam mengharapkan jawatan untuk dimenangi, sehingga sekiranya kita tidak terpilih kita melakukan sesuatu diluar adab berjamaah, sehingga tindakan kita tidak menguntungkan jamaah bahkan menyusahkan jamaah.

Kalau diperingkat awal kita menyatakan 'saya hanya menawar diri', apa makna kalau kita tewas atau tidak dipilih kita rasa kecewa, melarikan diri dari jamaah, mendiamkan diri, mengharapkan dalam hati agar yang menang gagal dan kerjanya, bahkan lebih malang lagi kita mengambil sikap memusuhi pesaing kita.

Pendokong jamaah harus sedar dengan perangkap syaitan dan hawa nafsu yang sangat licik, untuk merosakkan dirinya dan menjauhkannya dari perjuangan Islam. Lantaran itu ucaplah tahniah kepada pesaing kita yang menang dan katakan kepadanya: "Tahniah atas kejayaan anta demi jamaah, dan ana akan bantu anta dalam urusan ini". Kata-kata begini dan seumpamanya akan melemahkan hawa nafsu jahat dan mengecewakan syaitan dari merosakkan kita.

jawatan bukan untuk direbut

Jawatan bukanlah sesuatu yang perlu direbut, tetapi menerima penyelesaian secara syura adalah baik. Sama ada untuk jamaah atau untuk diri penerima jawatan. Kita perlu menyedari bagaimana Baginda Rasulullah s.a.w. mengingatkan kita:

"Sesiapa yang menghendaki jawatan, sedang jamaah tidak meredainya, maka ia tidak akan ditolongi Allah dalam mengatasi masalahnya, dan sesiapa yang menerima jawatan sedang jamaah mengharapkannya, maka Allah akan membantunya dalam segala urusannya." (mafhum dari Hadis rasulullah s.a.w.)

Menerima kaedah syura bermakna redha dengan keputusan yang dibuat oleh jamaah ke atas diri kita, dan tidak dianggap redha seandainya kita meluahkan rasa kecewa di luar majlis itu. Demikian juga adalah malang bagi pimpinan seandainya menyatakan bangkangan kepada apa yang telah diputuskan oleh jamaah. Apa makna berada dalam jamaah seandainya kita tidak boleh redha dengan keputusan jamaah? Lebih malang lagi bilamana kita merasa bahawa kita lebih penting dari jamaah atau merasai jamaah akan lemah kerana tiadanya kita.

tidak boleh lari dari amanah

Menolak sesuatu jawatan yang diamanah juga merupakan suatu yang bertentangan dengan sifat jamaah. Seseorang pendokong jamaah hendaklah meletakkan kepentingan jamaah lebih dari kepentingan dirinya dan keluarganya, kerana itu ia tidak boleh lari dari menerima jawatan yang diamanah kepadanya.

Kita bukan berhadapan dengan budaya merebut jawatan, sebaliknya kita berhadapan dengan sikap ahli yang tidak mahu menerima jawatan. Sikap ini juga tidak membantu jamaah dalam membina kekuatan. Terkadang sikap ahli dan sebahagian pendokong jamaah yang enggan menerima jawatan diamanahkan kepadanya, menyebabkan timbul dua keadaan:

1) Jamaah kehilangan tenaga yang berwibawa, dan keadaan ini melambatkan kejayaan dalam perjuangan Islam.

2) Tindakannya mendedahkan jamaah kepada mehnah, fitnah sama ada akan ada yang menganggap jamaah membelakangkan orang yang dianggap layak; atau ia menjadi golongan yang suka komplen dan kritik kelemahan jamaah. Kerana mereka yang berada diluar padang sangat senang mengkritik pemain yang bermengah-mengah di tengah padang


KELUASAN TAKRIF

Mungkin pendapat-pendapat yang pelbagai tentang takrif Ulama itu, adalah sebagai petanda kepada luasnya cakupan makna bagi kalimah Ulama, yang disebut dua kali di dalam al-Quran, tetapi tidak diperincikan seperti Allah memperincikan perihal harta pusaka atau wanita mahram, di dalam al-Quran. Ruang yang diberikan tanpa perincian itu bertujuan untuk menyediakan unsur keanjalan pada mendefinisikan Ulama sesuai dengan peredaran zaman, tahap keilmuan dan ketamadunan manusia serta keperluan-keperluan yang diperlukan dalam urusan awam merentas masa.

Hanya satu sifat yang melangkaui segala perubahan zaman dan keadaan, bahawa Ulama adalah manusia yang takut kepada Allah:

“Sesungguhnya, yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.” [Faathir 35: 28]

Bagaimanakah soal takut kepada Allah ini dapat diukur untuk menentukan siapa yang Ulama dan siapa yang bukan Ulama? Justeru kita bertemu dengan himpunan definisi yang pelbagai oleh sarjana Islam sepanjang zaman yang kesemuanya menjurus kepada makna komitmen penuh seorang hamba kepada segala kehendak, perintah dan larangan Allah Subhanahu wa Ta’aala.

KRITERIA PEMIMPIN

Namun, Ulama sebagai pewaris para Nabi, bagaimanakah kualiti yang ada pada seorang Nabi, untuk pewarisan itu menepati kriterianya?

Allah swt membantu kita mengungkai persoalan ini melalui dua kisah yang terdapat di dalam al-Quran tentang Musa dan Yusuf as

Tatkala dua orang anak perempuan Nabi Shuaib menemukan Musa dengan bapa mereka berdua, salah seorangnya berkata kepada ayahanda mereka dengan ungkapan yang diabadikan di dalam al-Quran:

“Salah seorang di antara perempuan yang berdua itu berkata: “Wahai ayah (Shuaib), ambilah dia (Musa) bekerja, Sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang QAWIYY, lagi AMEEN” [al-Qasas 28: 26]

Penjelasan tentang kriteria Musa yang menjadikan beliau sebagai manusia yang paling berkelayakan untuk diupah bekerja diungkapkan sebagai Qawiyy dan Ameen. Pembahagian kualiti Musa kepada dua dimensi Qawiyy dan Ameen ini sangat berguna dalam memahamkan kepada kita apakah yang Allah Subhanahu wa Ta’aala kehendaki dari seorang hamba berkaitan dengan kelayakan dirinya.

Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah membahaskan perkara ini di dalam kitabnya, al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`i wa al-Ra`iyyah sebagai memudahkan kita mengukur kelayakan.

QAWIYY itu bermaksud kekuatan, keupayaan, dan segala yang diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya.

AMEEN pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai INTEGRITI.

Sudah tentulah di dalam suatu pekerjaan, kelayakan tertinggi ialah pada seseorang yang memiliki nilai integriti dan kompetensi yang sama tinggi. Namun realitinya, manusia ada pasang surutnya pada kedua-dua dimensi kelayakan ini. Ada tugasan yang memerlukan keutamaan integriti, ada tugasan yang mesti mengutamakan kompetensi.

Di sinilah jawapan kepada kayu mengukur kriteria Ulama’ iaitu pada keupayaannya mematuhi seluruh hukum Tuhan pada Syariatullah dan Sunnatullah. Seorang alim yang takutkan Allah bukan hanya takut melanggar hukum Syariat malah juga hukum Sunnatullah. Bukanlah seorang itu dikatakan takutkan Allah apabila dirinya berilmu tinggi tentang halal dan haram, tetapi tidak berasa apa-apa melanggar hukum alam pada pekerjaan dan kehidupannya sedangkan hukum alam itu adalah Sunnatullah yang juga merupakan tuntutan Allah ke atas kita.

Justeru, sebelum Allah Subhanahu wa Ta’aala mengisytiharkan bahawa manusia yang paling takut kepada-Nya adalah para Ulama, Allah Swt menjelaskan terlebih dahulu senario-senario yang tidak mungkin difahami kecuali oleh manusia yang menjunjung Syariatullah bersama Sunnatullah.

"Dan jika mereka (yang kafir itu) mendustakanmu, (maka yang demikian itu tidaklah menjadi hal) kerana sesungguhnya orang-orang yang terdahulu sebelum mereka telah juga mendustakan (Rasul masing-masing), mereka telah didatangi Rasul-rasulNya dengan membawa keterangan-keterangan (mukjizat) yang nyata dan Kitab-kitab (nasihat pengajaran) serta Kitab-kitab (Syariat) yang terang jelas.

Kemudian Aku timpakan orang-orang kafir itu dengan azab yang membinasakan, maka perhatikanlah bagaimana buruknya akibat kemurkaanKu.

Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam;

Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sesungguhnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun." [Faathir 35: 25-28]

Ya…

Keterangan itu menjelaskan bagaimana seluruh hidupan di alam ini patuh kepada ketetapan-ketetapan Allah swt. Itulah cara mereka takut dan khusyu’ kepada Allah, iaitu dengan menjalani kehidupan ini sesuai dengan hukum alam iaitu hukum Allah ‘Azza wa Jalla yang Maha Esa. Jika seluruh makhluk di alam ini hidup dengan kepatuhan yang sedemikian rupa, bagaimanakah pula dengan manusia? Kemusnahan kaum-kaum yang engkar kepada perintah Allah (melanggar Syaritullah) adalah hukum Allah ke atas manusia (Sunnatullah).

Mampukah dikatakan seseorang itu DIKATAKAN takutkan Allah, dan dia adalah seorang yang mampu memimpin andai dia TIDAK bersolat khusyu’, menjaga sunnah-sunnah nabi saw.
Lihat kehebatan sirah melihatkan kayu sugi ( sunah ) menjadi kekuatan kepada pejuang islam.

Benarlah kata Umar RA : kamu diberi kemenangan bukan dengan kehebatan kamu tetapi dengan maksiat musuh, tetapi jika kamu melakukan maksiat sama seperti meraka maka pada ketika itu Allah swt akan mengukur soal kebendan dan strategi semata2 (Allah tidak membantu kamu) sedangkan kekuatan kamu tidak setanding dengan meraka, kelengkapan kamu tidak setanding dengan kelengkapan mereka, jumlah kamu tidak seramai jumlah mereka...

Fahamilah.. Wassalalam.

Abu Ammar

Tuesday, May 26, 2009

KEJOHANAN BOLASEPAK 9 SEBELAH

KEJOHANAN BOLASEPAK 9 SEBELAH

PIALA DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN MARAN

TARIKH : 30 MEI 2009

PENDAFTARAN : 8 PAGI

TEMPAT : pADANG AWAM KG BUKIT LADA MARAN

HADIAH:
1)JOHAN RM 700 + MEDAL + PIALA PUSINGAN
2)KEDUA RM 400 + MEDAL
3)KETIGA RM 300 + MEDAL
4) KEEMPAT RM 200

BERMINAT SILA HUBUNGI:

SDR HASNOL 019 9184739
SEBELUM 29.5.09

Sunday, May 10, 2009

Memacu Kebangkitan menjana kemenangan



Alhamdulillah...Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang hari ini telah melangsungkan Muktamar Tahunannya bagi kali yang ke 27 di Dewan Imam Syafie Markaz Tarbiyah PAS Kampung Temin Jerantut.

Muktamar ini dirasmikan oleh Yang Berbahagia Saudara Suhaizan bin Kayyat [ Ketua Penerangan DPP Pusat ] sementara Al Fadhil Ustaz Nazri Chik sebagai pemerhati mewakili Dewan Pemuda PAS Pusat .

Ucaptama yang sangat mantap telah di sampaikan oleh Al fadhil Ustaz Suhaimi Saad Ketua Dewam Pemuda Pas Pahang sesi yang baru 2009-2011.

Antara ucapan beliau yang menarik ialah :

1- Sepanjang sejarah perjuangan ini menyaksikan pempinan PAS keluar masuk penjara, diugut malah ada yang dibunuh secara zalim. Seharusnya pemuda tidak lupa pada pengorbanan ini. Kita mengecapi kejayaan atas pengorbanan pejuang pejuang Islam yang sanggup memerah keringat, menabur harta dan mengorbankan nyawa mereka untuk meletakkan Islam di tempatnya.

Mereka merintis jalan perjuangan ini disaat manusia menolaknya, berceramah di saat tiada pendengarnya, menyampaikan dakwah disaat masyarakat memulau dan menganggap sesat. Semangat kental yang mereka tunjukkan seharusnya menjadi contah buat kita pemuda melayarkan bahtera perjuangan ini.

Benarlah apa yang di nyatakan oleh Allahyarham Dato Fadzil Noor. Dalam satu ucapan dasarnya. Almarhum menyebut;

”Pengalaman pahit manis perjuangan yang dilalui PAS telah menguatkan daya juang, daya sabar, daya fikir dan daya ujinya. PAS terus membaiki kelemahannya, menyusun kebangkitannya dengan memperbaharui tekad, meroboh semua tembok yang mengepung kegiatan dan kehadirannya ke ceruk, teluk, kubang, permatang, tanjung, kuala, bukit, gunung, kota dan seterusnya. Kini PAS sudah tidak lagi dilihat sebagai sebuah parti kenegerian atau kedaerahan tetapi ia adalah sebuah parti nasional yang bersedia memikul amanah dan tanggungjawab, memimpin negara dan memandu rakyat berbagai kaum, agama dan kebudayaan menikmati kehidupan, kesejahteraan dan keadilan di bawah payung langit yang terbuka ini.”

Jika nabi Ibrahim berjuang untuk meninggalkan agama ini kepada anak cucu dan umat dizamannya, Nabi Muhammad berjihad menentang jahiliyyah, para sahabat terus membawa obor Islam setelah nabi wafat, disambung oleh para ulama’ dan pejuang Islam dizaman mereka. Mereka semua menunaikan amanah dan peranan mereka, untuk melihat Islam diwariskan dalam keadaan sempurna kepada generasi selepas mereka. Hari ini kita mesti bertanya, apakah pula yang kita nak wariskan kepada generasi selepas kita.

2- Politik baru ini ini berjaya menenggelam politik lapuk turun temurun Umno/BN yang jelas ditolak mentah-mentah oleh rakyat kini.

Contoh terburuk politik Lama yang mengongkong dan membelenggu rakyatnya disebut dalam Al-Quran. Fir’aun dalam urus-tadbir menzalimi kaumnya bagi mempastikan rakyatnya terus taat dan mengikut sahaja perintahnya.

Firman Allah SWT dalam Surah Az-Zukhruf:25

Maka Firaun menakut-nakutkan rakyatnya, lalu mereka mengikutnya. Sesungguhnya mereka adalah kaum yg fasik . Secara ringkasnya

- Politik baru juga menolak pemahaman bahawa Tafsiran agama yang hanya berlegar ibadat khusus yang menolak peranan agama dalam politik dan pentadbiran.

- Politik baru bermakna kita anak anak muda sudah bersedia untuk meninggalkan Politik pekauman dan perpecahan dan di gantikan dengan konsep perpaduan rakyat dan muafakat sesama rakyat Malaysia sesuai dengan slogan kita PAS for All

- Politik baru bermakna kita anak anak muda juga menolak pemimpin yang terus menerus mengumpulkan kekayaan demi kepentingan keluarga dan kroni sehingga rakyat tertindas dan digantikan dengan pemimpin yang benar-benar ikhlas memperjuangkan hak rakyat dan berpegang teguh pada Perintah Allah S.W.T dalam menjalankan amanah kepimpinan

- Politik baru yang anak muda mahukan ialah tidak adanya rasuah dan salah guna kuasa di kalangan pemimpin Negara sehingga menyebabkan rakyat yang terpaksa menanggung beban kerugian yang dilakukan pemimpin tersebut golongan ini perlu digantikan dengan pemimpin yang berintegriti tinggi, adil dan telus dalam melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin rakyat.

- Anak anak muda juga bersedia membuang politik lama pemimpin yang tidak reti menghormati Undang-undang dan perlembagaan dan golongan ini wajib digantikan dengan pemimpin yang patuh terhadap undang-undang dan perlembagaan Negara yang mereka sendiri terlibat menggubalnya bagi memastikan rakyat hidup dalam keaadaan aman dan tenteram, dengan menghormati perlembagaan dan undang-undang Negara (yang mana tidak bertentangan dengan Islam).

- Politik baru yang kita mahukan ialah akta-akta zalim perlu dihapuskan seperti ISA, AUKU, OSA, AKTA Mesin Cetak dan Penerbitan, akta-akta inilah yang selama ini telah menyekat kebebasan bersuara Rakyat dan Merencatkan demokrasi Malaysia.

- Politik Baru yang dimahukan ialah memastikan Institusi-institusi kerajaan seperti PDRM, SPRM, SPR, Kehakiman dan lain-lain tidak diperkuda untuk pengekalan kuasa kerajaan yang memerintah. Badan ini perlu bebas dalam melaksanakan tugas mereka bagi memastikan semua rakyat Malaysia dapat menikmati keadilan dan keamanan

3- Mutakhir ini sudah ada gelaran ‘ulama sampul’. Hanya memilih tempat untuk menyampaikan dakwah, pantas hadir ditempat yang memberi sampul tebal. Budaya ini diharap jangan menjangkiti Pemuda hendaknya.

Untuk menjalankan peranannya, para pemimpin (seperti mana yang ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w.) mestilah menjadi khadam (hamba) kepada pengikutnya.

Di satu hadis yang lain Rasulullah menegaskan para pemimpin ialah “gembala” kepadanya pengikutnya. Ertinya, tugas kepemimpinan adalah amanah bukan anugerah. Ia akan dihisab dipertanggungjawabkan (ditanggung dan akan disoal) tentang kepimpinannya bukan sahaja bertanggung jawab kepada parti dan ketua parti tetapi bertanggung jawab pada Allah.

Sesi yang lalu menyaksikan Negeri Pahang Amnya agak tandus dengan kepimpinan, sama ada peringkat PAS negeri, kawasan dan dewan-dewan. Exco DPPNP sessi yang lalu terpaksa memikul jawatan besar dalam pemuda negeri dan kawasan mereka.

4- Medan tarbiyah dan tazkiyah ada berbentuk teori dan ada berbentuk amali. Kedua-duanya perlu digerakkan secara seimbang . Semua pemuda PAS negeri Pahang mesti mendokong program tarbiyyah dan apa sahaja pendekatan yang mampu melatih jiwa untuk mempertingkatkan JIHAD dan PENGORBANAN.

Kita mahu Pemuda PAS Pahang melengkapkan diri mereka dengan kemahiran dakwah Fardiyyah. Bukan sekadar kita turun menghulurkan risalah, malah kita menyapa anak anak muda menyelami perasaan mereka sesuai dengan slogan yang kita laungkan Duta penyelamat dan kasih sayang

5- Kita tidak menafikan atas nama berlumba-lumba membuat kebajikan kita boleh menawarkan diri untuk bertanding, namun biarlah pertandingan itu dalam gelanggang akhlak. Kita bimbang atas semangat yang meluap luap untuk mendapatkan jawatan nilai akhlak dikesampingkan.

Hari ini kita sudah suara-suara dakwaan kononnya musim pemilihan parti, surat layang bukan sahaja dihantar ke cawangan-cawangan malah diedar di pasar malam. Kita bimbang yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan dalam parti di masa depan akan melobi rumah ke rumah perwakilan untuk menagih undi. Bukan sekadar menagih undi, wang akan digunakan untuk membayar budi. Hotel akan menjadi tempat jual beli.

Kita juga bimbang suatu hari nanti bukan sahaja individu menawar diri untuk bertanding, malah jentera parti yang individu itu pimpin akan digunakan sebagai jentera kempen untuk kemenangan peribadi.

Jangan ajar budaya buruk ini kepada Pemuda. Dewan Pemuda PAS Pahang rasa kecewa dan malu jika sekiranya pemimpin-pemimpin dewasa yang boleh dianggap abang dan bapa ini masih beramal dengan politik jahiliyah dan politik purba untuk mendapatkan kuasa.

Pemuda tak akan mengizinkan eleman ini menyusup dalam parti dan Kita minta mereka menghentikan budaya buruk ini. Kita akan mempertahankan ketulenan parti ini dari dirobek oleh musang-musang yang rakus ini. Dewan Pemuda PAS negeri dan kawasan bertekad akan mempamerkan pertandingan atas semangat ukhuwwah. Kita seharusnya menunjukkan pertandingan tak seharusnya memecah belahkan jamaah.

6- YB Ketua Dewan Pemuda PAS pusat pernah menyentuh persoalan ini dalam Muktamar Dewan Pemuda PAS kali ke 46 di Kota Bharu. Sebarang percubaan mengadu dumba dan membangkitkan isu dikotomi Ulama- Profesional adalah perangai jahiliyyah.

Sebenarnya PAS tampak menarik dengan variasi ini. Uniknya PAS, golongan ulama dan profesional duduk dalam satu-satunya wadah parti Islam iaitu PAS.

Kita tidak seperti Indonesia yang memiliki puluhan parti Islam mengikut aliran masing masing. Kita juga tidak seperti di Turki apabila golongan yang mengekalkan aliran tradisi berada dalam satu parti manakala golongan pembaharuan berada dalam satu Parti yang lain. Antara parti yang wujud ini masing masing mendakwa mereka lebih Islamik.

Pemuda PAS negeri Pahang jangan terperangkap dengan pemikiran yang boleh merosakkan parti. Jangan mengurungkan diri dalam kepompong pemikiran jumud ini. Jangan ada lagi pertikaian antara mee celup dengan mee goreng siapakah yang lebih layak berada atas meja. Bagi kita, kedua-duanya layak dengan syarat perisanya ialah mendokong
institusi kepimpinan ulama.

7- Dewan Pemuda PAS Pahang mesti bertindak segera untuk memastikan pengundi muda terus berpihak dan bertambah menjelang PRU 13. Semua Lajnah dalam Dewan Pemuda PAS Pahang mesti memiliki program yang berjaya mengikat anak-anak muda untuk kekal bersama PAS selamanya. Aktiviti Gerakerja Pilihanraya, Pemerkasaan Tarbiyah, Pemerkasaan Organisasi, Penerangan dan Pendekatan kepada Anak Muda perlu diberikan keutamaan oleh pemuda disemua peringkat

Semua Program pemuda peringkat negeri dan kawasan mesti diberi liputan dan publisiti meluas dalam media parti dan media siber. Untuk itu apa sahaja program yang dianjurkan mesti mencapai standart kualiti yang sewajarnya. Jangan ada program yang sekadar melepas batuk ditangga dan sekadar untuk di muatkan dalam buku laporan muktamar.

Pelapis kepimpinan, penceramah dan pengurus mesti dicetak sebaiknya. Untuk itu Pemuda mesti bersedia untuk ditarbiyyah dan mentarbiyyah, diarah dan mengarah , dipimpin dan memimpin.

Inilah diantara ucapan yang disampaikan oleh Ustaz Suhaimi bin Saad KPP Pahang yang baru. Di sini disertakan senarai exco2 yang baru :

Pengerusi Tetap:Ustaz Rosli Jabar
Timbalan:Hasnan Harun

Ketua Pemuda:Ustaz Suhaimi Saad
Timbalan Ketua:Ustaz Shahril Azman Abd Halim
Naib Ketua:Abdullah Karim
Ajk Yang Terpilih:
1.Ustaz Hazmi
2.Mohd Fadhil Nor Abd karim
3.Ustaz Fazli Ibrahim
4.Mutacohiri Ludin
5.Ust Nazri Ahmad
6.Akmar Alias
7.Ustaz Jauhari Ishak
8.Johari wahid
9.Khairul Fathi
10.Sdr shaharudin Mohamad

Tahniah daripada kami terutama kepada Al Fadhil Ustaz Shahril Azman Al hafiz yang menang didalam pertandingan bagi jawatan Tim. Ketua DPPNP dan Abdullah Karim Naib Ketua DPPNP yang baru.

Perbahasan usul memanaskan suasana muktamar..Tiga usul telah diterima dengan perbahasan dan satu dpdnya adalah usul tergempar.Antaranya menggesa agar dikekalkan Pesuruhjaya Pas Pahang Dato' Ustaz Tuan Ibrahim bin Tuan Man.

Muktamar telah mencalonkan 10 0rang drpd setiap kawasan untuk mengikuti Muktamar DPP Pusat dan 5 diserahkan kpd mesyuarat AJK DPPNP yang baru dilantik.

Begitu juga 3 pencalonan utama jawatan AJK DPP Pusat dibincangkan dan yang lain diserahkan kpd mesyuarat AJK DPPNP yang baru dilantik untuk memutuskannya.

Pencalonannya :

Jawatan Ketua Pemuda Pusat : Ustaz Nasaruddin Hasan Tantawi

Tim. Ketua : Saudara Sabky Bin yusuf

Naib Ketua : Ustaz Nik Abduh Bin Nik Abdul Aziz

Mesyuarat selesai jam 6.30 petang.

Sunday, May 3, 2009

Kenapa Ulamak...


Islam adalah agama daripada Allah swt. Tiga bahagian sifat Allah swt jika dipecah daripada Asmaullahul Husna:

1- Jamaal (Sifat tolak ansur Allah..spt Yang Maha Pengampun, Penyanyang, Sabar, Penerima taubat dll)

2- Jalaal (sifat kebesaran) spt..Yang Maha membalas, Membesarkan diri dll

3- Kamaal (sifat kesempurnaan Allah swt spt Yang Maha bijaksana, alim , berkuasa, tidak berhajat kpd sesuatu dll)

Jamaal ialah sifat tempat manusia ber rajaa'( mengharapkan ihsan dan simpati) dpd Allah swt dan mencontohi untuk berakhlak dengan sifat tersebut sebagaimana nabi saw Pemaaf, Penyanyang, Penyabar (tahan diuji) dll. sabda nabi saw "kasihanilah mereka yang ada dibumi nescaya kamu akan dikasihani oleh mereka yang berada dilangit."

Jalaal ialah sifat kebesaran yang kita tak layak dan tidak akan mamilikinya..Apa yang perlu kita buat ialah kita terbalik dpd sifat tersebut dengan menundukkan diri, menghinakan diri kepada kebesaran Allah swt. Di dalam hadis qudsi Allah swt berfirman "alkibriya' adalah selendangku sesiapa yang melawaniku akan ku campakkan dia kedalam neraka"

Kamaal ialah sifat kesempurnaan Allah swt. Manusia yang cerdik jika dibandingkan dengan tuhan tetap bodoh kerana kesempurnaan sifat Allah swt.Lagipun segala yg kita ada ini adalah milik Allah jua. Allah yang beri taufiq, Allah yang ajar..

Manusia yang mencontohi sifat Jamaal Allah swt dan tunduk menghinakan diri dihadapan sifat Jalaal Allah swt akan kurniakan sedikit kesempurnaan dlm hidupnya..maka diberikan kpdnya hikmah (bijaksana) kaya hatinya, tinggi tawakkalnya hebat kekuasaan dan kudratnya dll (dgn layak mendpt pertolongan dpd Allah). Maka terjemalah kesempurnaan islam didalam kehidupan mereka.

Saudara2 kerana itulah dipilih pemimpin manusia itu di kalangan nabi2. merekah yang paling bersifat dgn sifat2 ini. Perjuangan islam berdasarkan tiga faktor sifat ketuhanan diatas.kerana islam itu dpd tuhan bukan dari manusia. Tidak ada orang yang paling bersifat dengan sifat ini melainkan nabi2 dan zaman ini para alim ulamak..

Kerana itulah sabda Nabi saw " Adalah bani israil pemimpin mereka adalah kalangan nabi2 " Kalau tidak nabi pun mereka yang sgt ulama dan soleh spt zulkarnain thalut Luqman yang sgt memahami ayat allah swt.

Kenapa Abu Bakar ra dipilih selepas rasulullah saw. Antara jawapannya ialah abu Bakar orang paling memahami "hikmah" didalam beragama. Hikmah inilah diantara tujuan kenapa nabi2 diutuskan ke alam ini. Diantara kebijaksanaan abu Bakar ra

1- Memahami rasulullah akan wafat dan beliau menangis semasa turunnya ayat kesempurnaan ajaran islam semasa hajjtul wada'sedangkan sahabat lain bergembira.

2- Dipilih oleh rasullah saw sebagai imam solat sebagai tanda kepimpinan beliau sebelum wafatnya nabi saw kerana fahamnya beliau bahawa lelaki yang diberi pilihan untuk bertemu dgn Allah swt dan kekal didunia itu ialah Rasulullah sendiri..sedangkan sahabat lain tidak lagi memahaminya sehingga abu zar brkata Abu bakar nyanyuk..Lantas nabi bersabda kalaulah aku mampu untuk menjadi seorang manusia kekasih sejati ku nescaya Abu Bakarlah orangnya.

3- Tepatnya tindakkan beliau didalam memerangi golongan murtad selepas kewafatan rasulullah saw, walaupun pada awalnya ramai sahabat termasuk Umar ra tidak bersetuju dengan tindakannya.Dan banyak lagi..

Begitulah kita melihat contoh2 yang lain dalam zaman kegemilangan islam..kesemuanya mereka adalah ulamak dan kalau bukan asal mereka ulamak mereka ialah golongan prosfesional yang menjadi ulamak. jika dizaman sekarang mereka spt Dr Fathi Yakan dan yang seangkatan dgnnya.

Masalahnya sekarang berapa ramaikah mereka yang "profesinal telah diulamakkan".

kedua, dizaman khulafau rashidin selain "ahlul ahdi wal aqdi" (kalau skg ni Majlis Syura)adalah sahabat yang paling kanan yang bertaraf ulamak, pemimpinnya juga adalah ulamak dan penggantinya juga adalah ulamak..

Mungkin orang kata..sahabat semuanya ulamak...Tidak saudaraku..Maksudnya ialah sahabat2 memilih orang yang paling memahami agama dan paling bertakwa..Kalau dizaman ini siapakah yang paling layak lebih dpd ulamak..

Sedarkah dimana kedudukkan kita disisi Allah swt..Ingatlah yang kita bawa ini adalah agamanya bukan sekadar poster dan perkiraan semata2..Lihat diri anda dihadapan tuhan dan cermin sebelum anda membawa agama tuhan.. Anda bukan hanya membawa wang, ekonomi dan kebendaan semata2.

Tahukan anda makna "khalifah"..Ramai orang menyangka makna khalifah ialah Pengganti Allah..Imam Ibnu Taymiyah rhm mengkritik tafsiran ini..Kerana katanya Allah tidak boleh diganti..Maknanya yang sebenar ialah "Pengurus Dunia" bagi seluruh manusia dan untuk org beriman ialah "Mengganti tugas rasul saw"..Layakkah saudara nak mengganti tugas rasulullah saw.

Cukuplah wahai saudara kita menjadi "pembantu para Ulamak dalam menegakkan agama Allah swt ..Ansarullah dgn memegang jawatan yang layak untuk kita untuk membantu mereka..

Ingatlah jangan sekali2 kita merendahkan para alim ulamak kerana merekalah obor umat ini sepanjang lipatan sejarah..dan yang lebih penting ialah bimbang kita tidak memperolehi syafaatnya diakhirat apatah lagi syafaat nabi saw.

sekian Abu Ammar..

Husam layak tanding presiden


Dato' Paduka Husam Musa
Sewajarnya Bertanding di jawatan Presiden
Demi Arah Tuju PAS yang Terang


Dato' Paduka Husam bin Musa Naib Presiden PAS telah menegaskan bahawa beliau bersedia untuk dipilih sebagai Timbalan Presiden PAS menjelang pemilihan di muktamar kelak .


Saya mengikuti beberapa alasan yang dikemukakan oleh beliau bagi mewajarkan tindakannya mencabar penyandang Timbalan Presiden PAS hari ini .


Alasan beliau terhenti diatas tiga faktor :


1. Meneliti harapan dari PAS kawasan yang mencalonkan beliau .


2. Menimbang faktor arah tuju parti .


3. Memperkukuhkan pencapaian PAS dalam PRU ke 13


Saya tertarik kepada alasan ke dua yang dikemukakan dan ia berkait dengan hala tuju PAS . Dato' Husam menyatakan : " saya harus mempertimbangkan faktor arah tuju parti, iaitu arah tuju PAS sendiri. Adakah PAS memerlukan satu sumbangan saya untuk pengukuhan arah tujunya. Jika arah tuju PAS sudah jelas dan nyata saya tidak fikir perlu di ganggu. Tetapi sekiranya ahli-ahli parti merasakan satu pengarahan masa depan parti yang lebih terang dan tidak ada satu keraguan terhadap parti, mungkin saya akan pertimbangkan penyertaan saya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden, insya Allah. "


Meneliti kenyataan Dato' Paduka Husam Musa , dapat difahami dengan jelas bahawa beliau kini merasakan arah tuju PAS tidak terang atau tidak jelas malah meragukan , lantaran itu beliau kini bersedia untuk bertanding ke jawatan Timbalan Presiden PAS bagi memastikan selepas ini arah tuju PAS lebih terang dan tidak ada keraguan terhadap parti .


Andai arah tuju PAS telah jelas dan nyata , nescaya beliau tidak akan mengganggu malah tidak akan berfikir untuk mengganggunya .


Jika benar Dato' Paduka Husam Musa merasakan arah tuju parti tidak jelas dan nyata , sehingga mendorong beliau bertanding ke jawatan Timbalan Presiden di musim pemilihan parti akan datang , saya merasakan tindakan Dato' Paduka salah dan tidak tepat .


Saya tidak ragu terhadap telahan Dato' Paduka kerana sebelum ini saya sangat mengenali beliau sebagai seorang yang objektif dan strategis . Tentunya telahan beliau bahawa arah tuju parti tidak terang dan meragukan itu ada benarnya .


Tetapi saya tidak bersetuju beliau bertanding ke jawatan Timbalan Presiden . Kerana jawatan Timbalan Presiden tidak akan banyak membantu beliau untuk membetulkan kembali arah tuju parti yang kini telah kabur dan pudar malah meragukan ahli parti .


Jawatan yang sepatutnya ditandingi oleh seorang yang hebat dan berwibawa seperti Dato' Paduka Husam Musa ialah jawatan Presiden PAS itu sendiri . Kekuatan untuk merubah arah tuju dan memastikan ianya terang lagi jelas tanpa sedikitpun keraguan dikalangan anggota parti mestilah bermula dari kerusi Presiden parti .


Tambahan pula , hari ini pelbagai pihak menimbulkan keraguan terhadap Al Fadhil Tuan Guru Hj Abdul Hadi sebagai Presiden parti dan menganggap idea - idea pelik yang di bawa oleh Tok Guru Presiden seperti muzakarah dan unity government , sangat meragukan ahli parti . Barangkali inilah juga asas kenapa Dato' Paduka Husam Musa menganggap arah tuju parti kini mengelirukan dan memaksa beliau bertanding ke jawatan Timbalan Presiden .


Sekali lagi saya tegaskan di sini bahawa jawatan yang layak dan paling sesuai untuk misi dan visi Dato Paduka Husam Musa ialah Presiden bukan Timbalan Presiden .


Kawasan - kawasan yang masih belum selesai bermesyuarat agung atau belum menyerahkan kertas pencalonan kepimpinan parti boleh turut sama memikirkan kewajaran ini dan saya sarankan agar ada kawasan mencalonkan Dato' Paduka Husam Musa sebagai Presiden PAS dan saya sangat berharap agar Dato' Paduka tidaklah pula selepas ini menarik diri daripada pencalonan yang diberikan oleh kawasan kerana itu juga sebahagian dari harapan PAS kawasan dan ia menepati faktor pertama yang mendorong Dato' Paduka bertanding ke jawatan tertinggi parti .


Harapan saya selepas ini , PAS akan kembali mempunyai arah tuju yang terang lagi nyata dan tidak meragukan ahli parti setelah Presiden PAS sekarang banyak menimbulkan keraguan kepada ahli parti . Atas alasan serupa demi masa depan parti sekali lagi saya nyatakan sokongan saya agar Dato' Paduka Husam Musa diberi peluang untuk merebut jawatan Presiden parti . Justeru itu PAS kawasan mestilah mencalonkan beliau dan saya merayu sungguh - sungguh agar beliau benar - benar diberi peluang demi masa depan parti .


Dato' Seri Tuan Guru Presiden juga telah berulang kali menyebut bahawa beliau bersedia dicabar jika perwakilan merasa kepimpinan beliau tidak lagi berkesan malah meragukan , pula menyebabkan arah tuju parti menjadi tidak terang dan tidak nyata

Konsep Kepimpinan Ulamak


Menyokong Kenyataan :
Soohibus Samaahah
al Ustaz Mohd Daud Al I'raaqi
dan Ybg Dato' Hj. Mustafa A'li

Soohibus Samaahah al ustaz Mohd Daud al I'raaqi Ketua Dewan Ulama' PAS Pusat baru - baru ini telah menyuarakan pandangannya agar Presiden dan Timbalan Presiden mestilah dikalangan ulama' .

Ybg Dato' Hj. Mustafa A'li Pengarah Pilihanraya PAS Pusat yang juga merupakan Mantan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat turut menegaskan perkara yang sama ketika merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu kelmarin .

Dato' Mustafa Ali adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang bertanggungjawab menggagaskan Kepimpinan Ulama' dalam PAS pada tahun 1982 yang lalu . Saya kira beliau antara yang paling layak untuk mempertegaskan apakah yang dimaksudkan dengan konsep Kepimpinan Ulama' .

Beliau menyebut bahawa Presiden dan Timbalan Presiden mestilah dikalangan ulama' sekaligus menyokong kenyataan Ketua Dewan Ulama' PAS Pusat yang baru - baru ini mendapat kritikan hebat dari pelbagai pihak termasuk sebahagian dari pemimpin parti sendiri .

Saya secara peribadi sangat bersetuju dengan pandangan kedua - dua tokoh tersebut . Saya memohon maaf berbanyak maaf dari semua pihak agar tidaklah pula saya menjadi sasaran kritikan selepas ini kerana menyokong pandangan kedua - dua tokoh pimpinan tersebut . Saya menyokong dan menyebutnya disini sekadar untuk berhujjah sementara saya menghormati pandangan - pandangan pihak lain .

Melalui hujjah sokongan saya kelak , saya akan pastikan bahawa saya tidak akan menyentuh jauh sekali mempertikai dan mendedahkan keaiban peribadi sesiapa . Malah sememangnya sejak dulu saya sangat berhati - hati agar tulisan saya tidak secara terbuka mendedahkan keaiban individu - individu tertentu . Saya hanya akan mengkritik hujjah dengan maksud hujjah lawan hujjah atau pandangan dinilai dengan pandangan yang kedua .

Konsep Kepimpinan Ulama'

Benar saya sangat bersetuju bahawa tiada hitam putih dalam perlembagaan parti [ PAS ] yang menyebut mengenai kedudukan Presiden dan timbalannya mestilah dikalangan ulama' dan inilah yang menjadi hujjah sebahagian dikalangan kita untuk tidak bersetuju dengan pandangan Ketua Dewan Ulama' dan Pengarah Pilihanraya PAS Pusat tadi .

Namun begitu , semangat Kepimpinan Ulama' telah diterjemah tanpa sebarang pertikaian sejak mula Konsep kepimpinan Ulama' ini diterima pakai dalam parti dengan meletakkan Presiden , Timbalan Presiden dan salah seorang dari Naib Presiden adalah dikalangan ulama' . Sekian lama parti mengatur gerakkerja , mengkader jentera pelapis , memantapkan aqidah dan fikrah perjuangan dengan begitu lancar tanpa sebarang halangan dan pertikaian dikalangan ahli .

Malah , menerusi konsep Kepimpinan Ulama' inilah [ yang turut menyaksikan gandingan hebat dan mantap golongan ulama' dan profesional ] PAS telah berjaya membawa pulang kemenangan demi kemenangan malah turut membawa PAS berwajah hebat dan gah di persada politik tanahair .

Cuma kini , setelah PAS berada di mercu kejayaan maka timbullah pertikaian betapa Presiden dan Timbalannya tidak semestinya dikalangan ulama' . Lahirlah kalimah kepimpinan islam , Kepimpinan bertaqwa dan sebagainya bagi menjelaskan bahawa Kepimpinan Ulama' tidak lagi relevan masa kini . Mereka cuba untuk menggantikan konsep kepimpinan ulama' tersebut .

Persoalannya kenapa sekarang timbul pertikaian ini ? kenapa sekarang konsep yang telah diterima pakai sejak sekian lama mahu dipertikai ?

[ Apakah sejarah ulama' sepanjang abad akan berulang dalam parti ini ? Kita tentu masih ingat bagaimana nasib para ulama' yang turun ke medan juang memimpin ummah dan menggerakkan jihad menentang penjajah dan musuh - musuh Allah swt. di seluruh dunia , tetapi akhirnya apabila penjajah berjaya dihalau keluar dari tanahair mereka , maka golongan sekular naik menjadi pemerintah .

Inilah yang berlaku kepada Tengku Dawud Beureueh di Indonesia [ beliau berjaya memimpin dan menggerak para ulama' dan pelajar pondok bangkit menentang penjajah ] , namun setelah berjaya menghalau Belanda , Tengku Dawud Beureueh dipenjara dan Sukarno yang naik memerintah negara sebagai Presiden .

Demikianlah nasib para ulama' di negara - negara lain , [ sekadar menyebut beberapa contoh seperti Omar Mokhtar di Libya , Said Badiuzzaman An Nursi di Turki ] termasuk negara kita . Perjuangan menetang penjajah dimula dan digerakkan oleh para ulama' seperti Tuan Guru Hj. Hassan bin Munas di Pasir Puteh dan Tuan Guru Hj. Abdul Rahman Limbong di Terengganu yang akhirnya mereka di bunuh dan dibuang daerah , sementara yang mencipta nama untuk memerdekakan negara ialah Tunku Abdul Rahman yang tidak pernah menitis walau setitik darah dibumi bertuah ini .]


Saya bimbang ulama' hanya dijadikan seperti penolak kereta buruk . Sewaktu kereta itu rosak dan tidak mampu dihidupkan enjinnya , maka ulama' dipanggil untuk menolak kereta tersebut agar dapat membantu menghidupkan enjinnya . Malangnya , sebaik sahaja enjin kereta itu hidup dan dapat meneruskan perjalanan , kereta dan pemandunya terus meluncur laju kehadapan tanpa menoleh kepada orang yang bantu menolak kereta tersebut . sebaliknya hanya ditinggalkan asap sahaja buat mereka jauh sekali mahu mendengar ucapan terima kasih .


Apakah setelah ulama' berjaya mengembeling tenaga dan para kadernya sejak sekian lama membangunkan parti [ sehingga berjaya ke tahap ini ] , sekali lagi mereka akan makan asap ? asap hitam pulak tuu .....


Terima Kepimpinan Ulama' ?


Mereka berhujjah bahawa mereka menerima kepimpinan ulama tetapi Presiden dan Timbalan Presiden tidak mesti Ulama' . Sebaliknya kepimpinan ulama' itu dirujuk kepada tertubuhnya Majlis Syura Ulama' . " Lagi pun , mana ada dalam perlembagaan PAS bahawa Presiden dan timbalannya mesti ulama' ! .." begitulah hujjah dikemukakan .


Pertama : Saya teringat hujjah popular yang digunakan oleh Al marhum Ustaz Buniyamin Yaacob apabila berdepan hujjah yang mengatakan , kenapalah PAS beria - ia benar mahu menegakkan negara Islam sedang Negara Islam tidak tercatat di dalam rukun Islam mahupun rukun Iman .


Benar , tiada disebut mengenai negara Islam dalam rukun Iman dan rukun Islam . Tetapi ia menjadi semangat atau ruh yang mesti diperjuangkan setelah kita menerima rukun Islam dan rukun Iman . Samalah seperti basuh berak kata Al marhum ustaz Buniyamin . Perbuatan basuh berak tidak disebut dalam mana - mana rukun Iman mahupun Islam . Tetapi kenapa kita basuh berak ? atau ada sesiapa yang tidak basuh berak ? semata - mata kerana ia tidak termaktub dalam rukun Iman dan Islam .


Maksud saya , walaupun ketetapan " Presiden dan Timbalannya mesti dikalangan ulama' " tidak termaktub di dalam perlembagaan parti , tetapi semangat dan ruh Kepimpinan Ulama' adalah begitu . Mesti Presiden dan Timbalannya adalah ulama' .


Bagaimana mereka mendakwa bahawa mereka menerima konsep kepimpinan Ulama' tetapi tidak bersetuju Presiden dan Timbalannya dikalangan ulama' ?


Konsep Kepimpinan Ulama' yang mereka faham itu bagaimana ? dimana mereka meletakkan ulama' dalam kepimpinan ini ? Apakah cukup sekadar ulama' berada di saf kepimpinan PAS pusat seperti yang lain ... Jika ini maksudnya , maka tidak perlulah konsep Kepimpinan Ulama' tersebut dipakai dalam parti . Sebab .... tanpa konsep ini pun ulama' memang sedia wujud di dalam saff kepimpinan PAS Pusat .


Tentunya penerimaan konsep Kepimpinan Ulama' meletakkan keistemewaan tersendiri kepada parti di mana ulama' mesti diberi diberi kepercayaan untuk memimpin parti di kerusi tertinggi seperti Presiden dan timbalannya .


Ini tidak pula bermakna parti menafikan sumbangan tenaga pihak lain seperti aktivis parti dan para profesional . Mereka tetap bernilai dan berharga tinggi kepada parti sebagai supporter group kepada kepimpinan ulama' .


Kedua : Kalau kepimpinan Ulama' itu bermaksud Majlis Syura Ulama' , maka ia juga tidak menafsirkan keistemewaan Konsep Kepimpinan Ulama' yang diterima pakai selama ini . kerana .....Majlis Syura Ulama' ditubuhkan berfungsi bukan sebagai satu badan yang mengarah dan memimpin tindakan politik parti . Sebaliknya berfungsi untuk mengawal matlamat dan objektif perjuangan parti agar tidak terseleweng dari landasan syarak dan sekaligus berfungsi sebagai pemutus polisi parti dalam menetapkan misi dan visi parti .


Kalau dirujuk kepada perlembagaan parti Fasal 7 perkara 3 (a) (b) (c) kita dapat memahami bagaimana Kepimpinan Ulama' tidak terhenti dengan penubuhan Majlis Syura Ulama' tetapi mestilah Ulama' memimpin tindakan politik sebagai Presiden dan Timbalan Presiden .


Kuasa Majlis Syura Ulamak menurut
Perlembagaan PAS pindaan 2001 Fasal 7 3 (a) (b) (c)


(a) Menghurai , menjelas dan mentafsirkan dasar PAS dan mana - mana peruntukan di dalam perlembagaan ini yang menimbulkan kesamaran mengenai maksud dan tujuannya dan membuat ketetapan mengenainya .


(b) Mengeluarkan arahan dan perintah supaya dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana -mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara supaya dasar dan ketetapan serta kehendak - kehendak dalam perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan , gerakan dan pentadbiran PAS .


(c) Memelihara , menjaga dan mengawal tatatertib PAS dan melantik ahli - ahli jawatankuasa tatatertib PAS seperti yang diperuntukan dalam fasal 75 Perlembagaan ini .


Kenapa Timbalan Presiden juga mesti Ulama'


Timbalan adalah peganti kepada Presiden diwaktu ketiadaannya malah boleh dikatakan Timbalan Presidenlah bakal menggantikan Presiden pada masa yang akan datang secara tradisinya . Justeru itu , mereka yang mahu sampai ke kerusi Presiden juga mestilah ulama' . Saya tidak menyebut siapa ? apa namanya ? tetapi saya menyebut ulama' .


Asal hukum wudhu' tidaklah wajib , tetapi apabila mahu mendirikan solat sedang solat itu hukumnya wajib dan wajib pula bersih dari hadas maka wudhu' menjadi wajib . Teori atau kaedah yang sama boleh dimanafaatkan , Oleh kerana Presiden mesti dikalangan ulama' , sedang timbalannya akan mengambil tempat Presiden dikala ia tiada atau berkeuzuran , maka timbalan Presiden juga mestilah dikalangan ulama' .


Ulama' yang saya maksudkan


Ulama' yang tinggi ilmunya , beriman , bertaqwa dan beramal dengan ilmunya . Ulama' yang turun ke medan berjuang menegakkan agama Allah swt disamping itu , ulama' ini berkeupayaan menggerakkan jentera dan organisasi . Mengurus gerakkerja dan mengatur pentadbiran parti .
Insyaallah , ulama' seperti ini ramai di dalam parti .


Wajar dan syari'enya ulama' memimpin kerana ilmu dan taqwa yang mereka miliki . [ ertinya ulama' yang tidak bertaqwa atau ulama' as suu' ( jahat ) terkeluar dari perbahasan ini walau ia alim .]


Ulama' ni banyak jenis . baru - baru ni heboh satu Malaysia marahkan sahabat saya ustaz Nik Mohd Abduh menyebut pasal Ulama' Mee Celup . Ada pula seorang mufti segera menyampuk bahawa tiada dalam Islam gelaran Ulama' Mee Celup . [ teringat saya pada seorang kawan saya yang digelar Wan mee Celup ]


Islam melalui al quran dan sunnah nabiNya saw banyak tempat menyebut perihal ulama' yang jahat atau juhala' yang mengaku alim .[ saya tidak sempat membawa dalil naqli - jika perlu saya postkan kemudian insyaallah ]


Ada ulama' bisu , ada ulama' suu' [ jahat ] . Tok Guru Nik Aziz sendiri pernah menyebut Ulama' Terompah Kayu dan saya selalu guna Ulama' Kuda Kepang . Ertinya ulama' yang berilmu tetapi mudahnya mereka tidak beramal dengan ilmu yang ada pada mereka . Menyembunyikan kebenaran dan menggunakan ilmu hanya kerana kepentingan periuk nasi , yang ini saya kata Ulama' Rice Cooker .


Ustaz Nik Mohd Abduh sebut Ulama' Mee Celup tu untuk menggambarkan mereka yang jahil tetapi mengaku atau berlagak alim , akhirnya banyaklah salah dan silapnya dalam membawa kefahaman kepada ummah . Jika dia memang alim dan tahu Islam maka dia bukan Ulama' Mee Celup ..... usahlah gusar .
Posted by Ustaz Nasrudin Tantawi