Monday, February 21, 2011

QARDHAWI MENGHALALKAN DARAH QADDAFI


Presiden Persatuan ulama Muslim Dunia, Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi mengeluarkan fatwa menghalalkan darah Kolonel Muammar Qaddafi, dan menyerukan kepada tentera Libya agar tidak mematuhi perintahnya untuk menembak para demontrasi.

Al-Qardhawi mengatakan dalam sebuah wawancara dengan Al Jazeera: "Saya di sini berfatwa, siapapun tentara Libya yang mampu menembakkan peluru kepada Qaddafi untuk membunuhnya dan orang-orang mengurangi kejahatannya maka lakukanlah".

Dr Yusuf Al-Qardhawi mengungkapkan kemarahannya atas apa yang terjadi di Libya, menyatakan bahawa Kolonel Muammar Qaddafi gila dan seorang yang menjijikkan.

Al-Qardhawi menegaskan bahwa tidak boleh mematuhi perintah penguasa yang bertentangan dengan Islam, dan bahawa apa yang Qaddafi perintahkan untuk mengebom kota-kota Libya dengan jet tempur adalah perang dan melakukan kerosakan di bumi dan wajar dihalalkan darahnya dan dibunuh.

Al-Qaradhawi juga mnyatakan bahawa Qaddafi seperti para penguasa lainnya, tidak membaca sejarah, dan jika membacanya mereka tidak memahaminya, dan jika faham mereka tidak mengamalkannya.

....Saya di sini berfatwa, siapapun tentara Libya yang mampu menembakkan peluru kepada Qaddafi untuk membunuhnya....Bunuhlah

Al-Qardhawi menyerukan kepada rakyat Libya untuk meneruskan pertembungan dan perjuangan biarpun berapa harganya serta tidak peduli berapa banyak syuhada.Beliau menekankan bahawa balasan Allah sudah dekat, dan bahawa Allah membalas Qaddafi di dunia dan akhirat kerana ketidakadilannya.

Al-Qardhawi menyeru rakyat Libya untuk tetap "teguh dan sabar dalam menghadapi ketidakadilan". Beliau juga menyeru agar negara-negara Arab memberikan dokongan kepada rakyat Libya dalam kesusahan mereka, sehingga Allah menganugerahkan usaha mereka dengan kemenangan, dan juga menyeru kepada pemuda Mesir dan Tunisia, untuk menyokong teman-teman mereka di Libya.

Al-Qardhawi mendesak pemuda Mesir, yang berniat untuk keluar pada hari Selasa dalam demontrasi jutaan menentang pemerintah Al-Fariq Ahmad Shafik untuk mengubahnya menjadi sebuah demonstrasi memprotes apa yang terjadi terhadap rakyat Libya.

Dia juga mencela diamnya dunia terhadap apa yang terjadi di Libya, mengatakan: "telah terbunuh ratusan dalam beberapa jam dan dunia hanya diam, jika hal ini terjadi di Israel dan Eropah, pasti dunia akan berdiri dan tidak duduk".

from blog Abu Ammar Maran

1 comment:

Lina said...

dah lama takde update dr orang maran ni.